fredag 4 oktober 2013

Tre exempel på riktigt usla slut i skräckfilmer.

   Långt ifrån alla skräckfilmer lyckas behålla den kusliga stämningen ända fram till eftertexterna.
   Här kommer tre exempel på filmer som totalt misslyckas med att vara otäcka in i det sista.
   Dock vill jag utfärda en gigantisk Spoiler Alert innan du fortsätter läsa.

I Signs bekämpar man utomjordingar med vatten.
  • Signs (2002)
       En film som börjar riktigt bra och behåller en kuslig stämning genom det mesta av filmen, men som senare visar sig ha skräckfilmshistoriens kanske sämsta slut.
       De utomjordingar som invaderat jorden visar sig helt plötsligt vara allergiska mot vatten och således börjar mänskligheten slå tillbaka genom att helt enkelt skvätta vatten på de annars så överlägsna besökarna. Varför valde de ens att invadera jorden från första början när planeten mestadels består av vatten? Besvikelsen som uppstod i mig när slutet uppenbarades går knappt att beskriva i ord.
       Uselt är bara förnamnet.
  • The Happening (2008)
       Ännu en film signerad M. Night Shyamalan förutom Signs som kvalar in på listan med usla slut. Efter The Happening anslöt jag mig till skaran av människor som anser att herr Shyamalan gjort sig en karriär på dåliga filmslut och genast borde fundera på att byta yrke.
       Precis som Signs så är The Happening riktigt spännande i någon timme eller så, men sen förklaras det att anledningen till massjälvmorden (Vilket ord?) är att växtriket valt att hämnas på mänskligheten genom sina sporer.
       Besvikelsen blir inte riktigt lika stor som i Signs, men inte långt ifrån.
  • It (1990)
       Baserad på Stephen Kings roman med samma namn så är It faktiskt en riktigt lyckad miniserie i två delar som byggs upp riktigt bra med en lysande Tim Curry i rollen som den osympatiske clownen Pennywise.
       Sen är det ju det där med slutet.
       Filmen, eller miniserien, är en riktigt välgjord filmatisering av boken fram till den sista striden med Pennywise i hans verkliga form som visar sig vara en stor spindeldocka. Besvikelsen till följd av spindeldockan är nästan löjlig och gör att man i stort sett önskar att man kunde radera det ur minnet.
       Inte ett slut som Stephen King kan vara speciellt stolt över.

3 kommentarer:

  1. Tycker Happening var riktigt kass. Dåligt kemi mellan Deschanel och Wahlberg. Vet inte heller varför de lyckades spela så uselt dessutom (känns som fel roller för dem båda). Tycker de två är bra skådisar annars men detta förstörde bara...

    Filmen i sig hade också en udda plot. "Nu gör vi något som ingen gjort förr", men det var mest bara trams rakt igenom tycker jag, Shyamalan blir sämre och sämre för varje film som kommer ut. Typsikt one hit wonder.

    Kan säga att jag inte är superpetig med skräckisar då det är riktigt få som har bra betyg - jag ser mest för underhållningens skull eller för att hoppa till lite ;) Men detta vara bara en stel film rakt igenom.

    Ja men dåså. Då har jag gnällt av mig lite :)

    SvaraRadera
    Svar

    1. Nu var jag ju lite kortfattad i mitt inlägg, vilket också var tanken. Men absolut, du har helt rätt i det du säger angående happening! :)
      En film som känns komplett onödig i filmhistorien!

      Radera
    2. Angående skräckfilmer i övrigt så tycker jag främst att behållningen ska ligga i just det att man ska hoppa till och låta sig roas! En skräckfilm ska inte bli till för att vinna oscars. :)
      Men hoppas du gillar min blogg i övrigt och jag uppskattar verkligen din kommentar! :)

      Radera