söndag 20 oktober 2013

George "A fucking genius" Romero

   Tanken var ju att lördagar skulle vigas åt personligheter länkade till skräckfilmsbranschen, men då jag befunnit mig i huvudstaden under helgen så hann jag helt enkelt inte skriva ett ordentligt inlägg igår. Därför utgår söndagens mer analyserande inlägg och ersätts med ett mindre personporträtt.

   Den person som vill titulera sig skräckfilmsfantast kan inte ha undgått att stöta på namnet George A. Romero, zombiefilmens gudfader. Det finns ingen annan vars filmskapande har haft sådant inflytande på genren, eller kanske skräckfilm överhuvudtaget.

   George föddes i New York 1940 och började sin karriär inom filmindustrin under tidigt sextiotal med att regissera reklamfilmer. Det var tack vare en reklamfilm, där en person tar bort sina tonsiller, som Romero fick diverse idéer till olika skräckfilmer.
   Tillsammans med några vänner startade George produktionsbolaget Image Ten Productions, som sedermera kom att stå bakom en av skräckfilmens största kultklassiker Night of the Living Dead (1968).
George A. Romero i goda vänner lag.
Romero regisserade Night of the Living Dead, men manuset skrevs tillsammans med John A. Russo.
   Efter att skrivit och regisserat ett fåtal filmer, där våldsamma The Crazies (1973) och vampyrflirtande Martin (1977) bör nämnas, återvände Romero till Zombiegenren med Dawn of the Dead (1978). Filmen hade en budget på runt 500.000 dollar, men spelade in cirka 55 miljoner dollar världen runt och har efterhand roffat åt sig en topplacering inom skräckens kultklassiker.
   Knightriders (1981) och succén Creepshow (1982, som skrev av Stephen King, utkom på marknaden innan det var dags för nästa zombiefilm, min personliga favorit, Day of the Dead (1985).
   Även om Romero utan tvekan är den mest inflytelserika filmskaparen inom just zombiefilmen skulle det dröja tjugo år innan nästa installation i "Dead-filmerna" skulle komma, nämligen Land of the Dead (2005). Den förde med sig independentrullen Diary of the Dead (2008), den första independentfilmen George regisserat på mycket länge, och Survival of the Dead (2009).
   Romeros filmer har ofta ett samhällssatiriskt förhållningssätt, som kritiken mot vårt konsumtionssamhälle i Dawn of the Dead och klasskonflikterna i Land of the Dead och även Day of the Dead.
   Jag vill gärna skriva mer utförligt om Romeros zombiefilmsarv, men jag får viga ett separat inlägg åt detta där jag kan grotta ner mig ordentligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar