fredag 11 oktober 2013

Fridays Final Girls. (Edit.)

   The Final Girl är ett begrepp som man framför allt förknippar med den moderna skräckfilmen, (1970-tal och framåt.) och som syftar till den flicka/kvinna som lyckas övervinna sin rädsla och överlistar mördaren.
Begreppet lär ha blivit myntat av Carol J. Clover, författare till boken Men, women and chainsaws: Gender in the modern horror film (1992).
   The Final Girl förekommer i en otalig mängd skräckfilmer, men de kanske mest kända är nog Halloween (1978), Alien (1979, Scream (1996), Hellraiser (1987), The Texas chainsaw massacre (1974), samt Resident Evil (2002).
Jamie Lee Curtis som The final girl i Halloween.
   Protagonisten i dessa filmer byggs ofta upp till den orädda hjältinnan genom en mängd prövningar och tvivlar ofta på sin förmåga att kunna hantera de situationer hon ställs inför. Det är således inte många skräckfilmer där protagonisten är en självklar hjältinna från första början.
   I de allra flesta fall, så som Laurie från Halloween eller Kirsty från Hellraiser, gestaltas den kommande hjältinnan som en oskuldsfull, godhjärtad ung kvinna. Till skillnad från Lauries vänner som visar sig mer sexuellt aktiva och lössläppta.
I och med Lauries och Kirstys oskyldiga intryck för man därmed in en viss moralisk anspelning i det hela. Det lönar sig att vara oskuldsfull, osjälvisk och eftertänksam.
   Å ena sidan kan man hävda att den sortens protagonist känns stereotyp och gammaldags, å andra sidan skulle man kunna påstå att skräckfilmen är mer feministisk än många andra filmgenrer i det att The final girl visar sig mer mogen, behärskad och intelligent än många andra kvinnliga filmkaraktärer.
Jag ska dock inte ge mig in i någon politisk debatt om vilken film som är mest jämnställd, då det inte är det som är meningen med inlägget.
   Det ska även sägas att det finns variationer i de karaktärer som man kan betrakta som en Final girl.
I de mer klassiska skräckfilmerna, där det var otänkbart att hjältinnan skulle kunna ha sex och sedan fortsätta vara the final girl (Sex=död, helt enkelt.), har det smugit sig in en viss förändring.
De främsta exemplet på detta finns att hitta i Sidney från Scream, som bryter det stereotypa tänket kring en final girl genom att, strax innan den slutgiltiga konfrontationen, ha sex med sin pojkvän.
Även Buffy från serien Buffy the vampire slayer (1997-2003) är ett starkt exempel på den hjältinna som inte nödvändigtvis behöver gestaltas som en perfekt och duktig flicka.

   Edit: I all min enfald höll jag på att glömma I Spit on your grave (1978).
Filmen tillhör den kontroversiella, och på sjuttiotalet populära, subgenren "Rape & Revenge" som jag tänker ta upp vidare i måndagens kommande inlägg.
   Författarinnan Jennifer faller offer för en grov gruppvåldtäkt, lyckas överleva och blir fast besluten att hämnas på de hänsynslösa förövarna. 
   Då jag tänker ta upp filmen mer i ett senare inlägg vill jag inte säga mycket mer än att I spit on your grave med en ypperlig final girl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar