onsdag 2 oktober 2013

Hollywoods väg runt Howard Phillips Lovecraft.

   Det är få skräckintresserade människor som har missat författaren Howard Phillips Lovecraft (1890-1937) och hans, kanske främsta verk "Call of Cthulhu". Hans kosmiska skräck, eller kosmisim som han kallade den, byggde på tanken att livet och dess mening är något som den mänskliga hjärnan inte kan greppa.
   Lovecraft skapade en mytologi kretsandes kring olika gudar som urpsrungligen härstammar från bortom vår rymd och som en gång styrt vår jord. Hans noveller och romaner visar ofta på hur liten och obetydlig människan är i ett kosmiskt sammanhang.
Den kanske mest inflytelserika författaren av dem alla; Howard Phillips Lovecraft.
   Författare som Stephen King och Joyce Carol Oates har hyllat Lovecrafts verk och hävdat att texterna har varit de viktigaste inspirationskällorna för alla som sysslat med fantastisk litteratur.
   Varför är det då så att Lovecraft ändå fortsätter att vara lite av en doldis inom skräcken? I dessa dagar när vi matas med alla möjliga sorters filmatiseringar av böcker så borde väl till exempel "Call of Cthulhu" vara av intresse för de större filmbolagen? För visst är det väl ändå så att det är Hollywood som styr det mesta av vad folk i allmänhet matas av i filmväg? Och det är kanske just det som är problemet.
   Hollywood har lite av ett monopol på storslagna filmer och spottar ur sig både det ena och det andra, men aldrig någonting signerat Howard Phillips Lovecraft.
   Anledning till denna, icke officiella, bojkott av filmatiseringar av Lovecrafts verk anser jag ha att göra med en så trivial sak som att det helt enkelt saknas kärlekshistorier i texterna. För den inbitne skräckfantasten så spelar en medioker kärlekshistoria mindre roll i en film, men uppenbarligen har Hollywood bestämt det är en regel i ett filmmanus.
   Vidare "bevis" för denna "relationskonspiration" får vi genom det nu mera nerlagda projektet At the Mountains of Madness som bygger på Lovecrafts roman med samma namn. Tanken var att Guillermo Del Toro ( Pans Labyrinth, Cronos) skulle regisserat filmen, men efter flertalet turer fram och tillbaka lades till slut projektet ner.
   Del Toro själv har hävdat att det berodde på att han vägrade skriva in en kärlekshistoria i manuset. Något han motsatte sig bestämt då Lovecrafts noveller och romaner oftast lämnar ytterst lite utrymme för att något sådant skulle kunna förekomma.
   Då den budget som skulle krävas för att göra en Lovecraft-filmatisering rättvisa, endast kan komma från Hollywood, är jag rädd att vi tyvärr aldrig få se At the Mountains of Madness eller Call of Cthulhu i Hollywodds regi utan en medföljande krystad kärlekshistoria.
   Dock skall det påpekas att det faktiskt gjorts film på några utav Lovecrafts noveller och då vill jag passa på att rekommendera Call of Cthulhu (2005) och Whisperer in Darkness (2011) som är fullkomligt lysande. De båda filmerna har skapats så som man gjorde film på 1920- och 30-talet, där Call of Cthulhu då är en stumfilm.

   Men frågan återstår; Måste verkligen en lyckad skräckfilm innehålla en kärlekshistoria?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar