måndag 30 september 2013

Fem spel som garanterat skrämmer skiten ur dig.

   Gårdagens inlägg behandlade som bekant det briljanta spelet Phantasmagoria. Att skriva inlägget gav mig mersmak och gjorde att jag direkt började fundera över vilka skräckspel som håller värdig klass. Listan på spel jag valt ut är högst subjektiv och förmodligen har jag missat några godbitar, men hur som helst delar jag med mig av några av de spel som gjort starkt intryck på mig.

  • Phantasmagoria (1995)
       För mig är Phantasmagoria skräckspelet nummer ett. På något vis växte jag liksom upp med spelet och känner att jag kan återvända till det när som helst. Jag och en vän brukade fantisera om att det skulle bli film av spelet, men nu kan jag känna att själva spelet faktiskt är filmen som den skulle varit, om ni förstår hur jag tänker? Vad jag menar är att det räcker gott med spelet. Även det efterföljande Phantasmagoria: a puzzle of flesh är värt att lägga vantarna på.
       För mer genomgående fakta av spelet, se föregående inlägg.
  • Resident Evil (1996)
       Det första spelet i Resident evil-serien var verkligen ett spel som fick dig att hoppa högt! Känslan av att navigera Jill Valentine eller Chris Redfield genom den kusliga herrgården utanför Raccoon city är något som fortfarande kan väcka starka känslor inom mig. Den för tiden utmärkta grafiken, tillsammans med ett lysande manus och starka inriger gjorde att man utan besvär levde sig in i handlingen och knappt kunde hålla sig innan man fick avslöja ännu en ledtråd till vad herrgårdens egentliga roll var.
       Ett absolut måste för den skräckintresserade.
  • Sanitarium (1998)
       Ett spel som faktiskt berör, inte bara genom att vara otäckt, utan också genom att förmedla genuin sympati med huvudkaraktären Max.
       Sanitarium är ett "peka-klicka"-spel där man lotsar Max, som lider av minnesförlust och vaknar upp på ett mentalsjukhus, på hans resa genom minnen från hans uppväxt, allt för att finna hans identitet och svaren till varför han hamnat på mentalsjukhus.
       Ett fantastiskt spel som rör upp alla möjliga känslor.
  • Silent Hill-serien
      
    Survival horror på högsta nivå.
       Jag har valt att inte nämna något enstaka spel från spelserien utan vill lyfta fram hela konceptet. Komplexa handlingar som gör att spelaren verkligen måste tänka till för att ta sig vidare är vad som kännetecknar Silent Hill.
       Den drömska känslan och de styggelser man tvingas överlista i varje spel gör Silent Hill till en odödlig spelserie som lätt måste placeras i toppen över skräckspel.
  • The Last of us (2013)
       Vackrare spel får man leta efter. Häpnadsväckande miljöer blandat med en extrem fingertoppskänsla för vad som egentligen är skrämmande. ( Något som inte alltid måste vara Zombies eller muterade monster, utan lika gärna kan vara hämndlystna människor.)
       Karaktärerna är fängslande, intrigerna fascinerande och klurigheterna maxade.
       Aldrig tidigare har post-apokalypsen varit så spännande.
       http://thelastofus.com


     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar