tisdag 17 september 2013

Mommy issues

Tack vare en kamrat fick jag nöjet att se Maniac här om dagen. det är nyinspelningen med Elijah Wood i huvudrollen jag pratar om. Tyvärr har jag inte sett originalet ännu, vilket gör att jag tappar ett par nördpoäng, men hur som helst så måste jag säga att jag gillade vad jag såg.
 En, milt sagt, psykotisk snubbe restaurerar gamla skyltdockor, och åker om nätterna runt och plockar upp tjejer för att sedan skalpera dem. Det ganska så grafiska våldet ackompanjeras av åttiotalsdoftande musik och flashbacks till scener ur hans barndom där modern inte är någon vidare förebild för sin son.
 En rolig detalj är att i stort sett hela filmen är filmad genom huvudkaraktären ögon. Ett udda grepp som faktiskt blir effektfullt i en film som den här.
 Nu återstår det bara för mig att se originalet också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar